Často kladené dotazy a otázky - FAQ

V této sekci se dozvíte odpovědi na nejčastěji kladené otázky (FAQ) o nové vyhlášce.

Poplatek, jehož zavedení obcím a městům umožňuje zákon, se v Mostě neplatil celých 16 let. Za tu dobu se náklady na komunální odpad zvýšily téměř na dvojnásobek. Cílem města, tedy nás všech, je mít čistší město. Pro to je třeba něco učinit, jako například zvýšit četnost svozu odpadu, navýšit počet odpadových nádob…, a to vše stojí nemalé peníze. Poplatek za komunální odpad pomůže tyto plány uskutečňovat.  

Od 1. ledna 2024.

Poplatek činí 840 Kč za osobu za rok, což činí 2,30 Kč denně.

Fyzická osoba s trvalým pobytem v Mostě včetně dětí a vlastník nemovitosti (bytu, rodinného domu, domu pro rodinnou rekreaci), ve které není přihlášena žádná fyzická osoba a která je umístěna v Mostě.

Osoba starší 65 let, osoby umístěné v zařízeních sociální péče (dětském domově, domově pro seniory, domově se zvláštním režimem, chráněném bydlení) či osoba, která je na základě zákona omezena na osobní svobodě.

Protože si město uvědomuje, že senioři jsou osobami ohroženými příjmovou chudobou i vlivem nedávno přijatých opatření vlády. Město si také váží dosavadní práce a činnosti, kterou senioři pro společnost a město vykonali.

Poplatek lze hradit během celého roku. Důležité je, aby celková výše poplatku, tj. 840 Kč/osobu, byla zaplacena do 31. 12. každého roku.

Převodem na účet města nebo v pokladně magistrátu v hotovosti či platební kartou. V rámci Portálu Mostečana je možné hradit poplatek např. QR platbou. V platební bráně občané též zjistí konkrétní údaje pro provedení platby, tj. svůj jedinečný variabilní symbol a číslo účtu, kam má být poplatek uhrazen.

Po neplatičích bude město úhradu poplatku intenzivně vymáhat. Neuhrazený poplatek může být navýšen až o dvojnásobek dlužné částky (z 840 Kč až na 2 520 Kč)! Nedoplatek na poplatku je vymáhán exekucí: na mzdu, na účet, na jiné pohledávky (např. přeplatek z vyúčtování služeb spojených s pronájmem bytu, stavební spoření, důchodové připojištění, odměna člena volební komise, daňový bonus…). Nedoplatek může být zaplacen přeplatkem z přiznání k dani z příjmů fyzických osob a přihlašuje se do insolvenčního řízení. Existence nedoplatku je také překážkou při podání žádosti: o pronájem či prodej majetku města (např. zahrádka, nebytový prostor, prodejní stánek), o pronájem bytu v majetku Mostecké bytové, o podporu rodin při narození dítěte.

Nebudou, i ti musejí poplatek uhradit.

Lidem v hmotné nouzi může být po doložení nákladů navýšena dávka „příspěvek na bydlení“ vyplácená úřadem práce.

Ano, musejí, protože jsou osobami hlášenými k trvalému pobytu v Mostě.

Fyzické osoby přihlášené v obci (ty, které tu mají trvalý pobyt, a cizinci) NEMUSÍ plnit ohlašovací povinnost, automaticky se stávají poplatníky dle údajů získaných z registrů.

Vlastníci nemovité věci zahrnující byt, rodinný dům nebo stavbu pro rodinnou rekreaci, ve které není přihlášená žádná fyzická osoba, ohlašovací povinnost plnit MUSÍ.

Formulář ke splnění poplatkové povinnosti (týká se vlastníků nemovitosti – viz bod výše) bude k dispozici na webových stránkách města, Portálu občana a budově Magistrátu města Mostu.

Veškeré vybrané poplatky budou využity na další rozšiřování a zkvalitňování komunálních služeb spojených s nakládáním s odpadem. Město za ně pořídí například velkokapacitní nadzemní a polopodzemní kontejnery na směsný i tříděný odpad, více odpadkových košů včetně chytrých lisovacích košů, zvýší intenzitu vývozu, zajistí větší čistotu v okolí odpadových nádob.

Náklady se každým rokem zvyšují. Zatímco v roce 2009 město na nakládání s komunálním odpadem vynaložilo zhruba 35 milionů korun, v loňském roce to bylo již více než 65 milionů Kč.